Následující text s drobnými úpravami posílám klientům při sjednávání smluv z oblasti neživotních pojištění. Stává se totiž, že lidé jsou pojištění dobře (na to, co mají být, kvalitně a levně), ale nevědomky nedodržují pojistné podmínky nebo se při škodě nezachovají tak, jak by měli. Při tvorbě poučení jsem se inspiroval pojistným analytikem Dušanem Šídlem, za což mu tímto děkuju. Klienti toho často mnoho znají, ale některý z bodů je vždy překvapí a jsem rád, když jej společně zavedeme do praxe. Třeba č. 5. řeší málokdo.
Jaká pravidla se všeobecně vyplatí dodržovat?
- Vyhněte se podpojištění – je nutno pravidelně aktualizovat pojistné částky.
- Nezapomeňte pojištění aktualizovat při velkých změnách – rekonstrukce, stěhování, změna vlastnictví. Informujete pojišťovny o případném souběhu více pojištění.
- Pokud dojde ke škodě, pečlivě ji zdokumentujte a kontaktujte bez velké prodlevy pojišťovnu (přese mě). Následky škod odstraňujte až se souhlasem pojišťovny. Výjimku má bezpečnost, hygiena, ekologie či obdobné závažné důvody.
- Odcházíte-li z domu, zavřete okna kvůli dešti a zlodějům. Pokud odjíždíte na delší dobu, vypněte přívod vody a plynu, vytáhněte ze zásuvky el. spotřebiče.
- Pořiďte si fotodokumentaci domu a jeho vybavení, tu mějte bezpečně uloženou (např. online úložiště). Schovávejte si doklady od pořízených věcí. Ideálně si sestavte seznam vybavení domácnosti. Vše z výše uvedeného slouží pro prokazování hodnoty věcí při pojistné události.
- Vozidlo udržujte v dobrém technickém stavu, dodržujte zákonné intervaly kontrol. Měli byste být schopni doložit opravy na vozidle – faktury, servisní knížka. Před opravou vozidla konzultujte výběr servisu s pojišťovnou. Při opouštění vozidla jej uzamkněte a zkontrolujte uzavření okýnek. Ve vozidle nenechávejte malý, ani velký TP, a ani náhradní klíče od vozidla.
- Ač to není povinnost, je obecně lepší volat Policii k nehodě vždy. Pokud to není možné, udělejte si pečlivou fotodokumentaci nehody (i okolí), rovněž je dobré natočit video. Zdokumentujte poškození a nehodové postavení. Rovněž si vezměte kontakt na svědky nehody. Je NUTNÉ sepsat záznam o nehodě. Pokud škoda překročí 100 000 Kč (někdy se to nemusí zdát!), poškození majetku 3. strany (dopravní značka), střetu se zvěří, krádeži, vandalismu je povinnost volat Policii. Rovněž vždy volejte při nehodě v zahraničí.
- V nouzové situaci konzultujte postup s asistenční službou pojišťovny. To neplatí jen pro nehodu či poruchu auta, ale také pro havárii v domácnosti. Telefonní čísla na jednotlivé pojišťovny mějte po ruce, abyste je v případě nouze rychle našli.
- Udržujte všechny movité i nemovité věci v dobrém technickém stavu, zajistěte revizní prohlídky v předepsaných intervalech. To platí zejména pro komíny (1x za rok), hromosvod (zřízené do 1.2.2009 – 1x za 5 let, po 1.2.2009 – vizuálně co dva roky, úplná kontrola co 4 roky), elektřinu (při připojení do sítě, doporučeno je co 5 let dělat revizi preventivní), plynové kotle (jako u elektřiny + dle pokynů výrobce), kotle a některé krby (co 3 roky). Od revizí chtějte vždy doklad.
- Způsobíte-li někomu jinému škodu, nepřiznávejte odpovědnost bez porady s právníkem, ani neuzavírejte smír. Kontaktujte mě a řiďte se prosím mými pokyny.
Kolik z pravidel dodržujete? Řídíte se jimi odjakživa a nebo vás to naučila špatná zkušenost?